Malafide bestuurders aangepakt: het bestuursvrbod

4 augustus, 2016 | geen reacties

Vanaf 1 juli 2016 heeft de curator een nieuw wapen in de strijd tegen faillissementsfraude. Op grond van een wijziging in de Faillissementswet kan de curator (of het Openbaar Ministerie) namelijk vorderen dat een malafide bestuurder of feitelijk beleidsbepaler gedurende maximaal vijf jaar geen bestuurder of commissaris meer mag zijn van een BV, een NV, een stichting of een vereniging.

Voor het uitspreken van een bestuursverbod is vereist dat een bestuurder aansprakelijk is voor het tekort in het faillissement wegens onbehoorlijk bestuur, doelbewust handelingen heeft verricht waardoor schuldeisers aanmerkelijk zijn benadeeld dan wel ernstig tekortschiet in het geven van informatie en medewerking aan de curator. Ook als de bestuurder voor een tweede keer (of vaker) betrokken is bij een faillissementen waarin hem/haar een persoonlijk verwijt kan worden gemaakt, kan het bestuursverbod worden uitgesproken. Tot slot kunnen vergrijpboetes die zijn opgelegd wegens valse of foutieve belastingaangiftes een aanleiding zijn voor het uitspreken van een bestuursverbod.

Het bestuursverbod wordt gepubliceerd in het handelsregister en is dus openbaar. Een benoeming tot bestuurder ondanks een bestuursverbod is nietig, maar de rechter kan naleving van het bestuursverbod verder waarborgen door een dwangsom op te leggen.

Hoewel curatoren hiermee een extra middel in handen krijgen om malafide praktijken tegen te gaan, is de verwachting dat het bestuursverbod toch met enige terughoudendheid zal worden uitgesproken. Met het ‘schandpaaleffect’ moet een rechter immers voorzichtig zijn. Hopelijk is de mogelijkheid van de schandpaal afschrikwekkend genoeg.

Reageren